Kähärin puistotie parantaa liikenneturvallisuutta
Kähärin ja Pitkämäen liikenteeseen tarvitaan kokonaissuunnitelma, kuten Aittokoski ja Mäkelä esittivät kirjoituksessaan (TS 25.8.2024). Kirjoittajat suhtautuivat kriittisesti Kähärin puistotiehen. Monet alueen asukkaat näkevät tilanteen kuitenkin toisin.
Liikenteen sähköistyminen, yhteiskäyttöautot ja eri kulkumuotojen yhdistelmät yleistyvät. Kestävien kulkutapojen osuudesta liikenteessä on linjattu myös Turun kaupunginvaltuustossa. Perinteisen yksityisautoilun suhteellinen osuus vähenee, mutta kasvavassa kaupungissa ihmisiä ja liikkumista on absoluuttisesti enemmän.
Kähäri-Pitkämäen alueella väestömäärä kasvaa nyt rakentuvan Pukkilan, Manhattanin takaisen kaava-alueen toteutumisen sekä suunnitteilla olevan Ratapiha-hankkeen myötä.
Alueen nykyisten ja tulevien asukkaiden liikkumista ei pidä hankaloittaa. Jos pitää kiertää, matka-ajat pitenevät, melu nousee ja päästöt kasvavat. Mitä monimutkaisemmat reitit, sitä enemmän turvallisuusriskejä. Jos selkeää liikenneratkaisua ei ole, pikkukatujen asukkaat kärsivät jatkossa kohtuuttomasti lisääntyvän liikenteen haitoista.
Yleiskaavassa on tehty Kähärin puistotien varaus, jotta alueen liikenne on mahdollista järjestää sujuvasti asukasmäärän ja sitä myöden liikkumisen kasvaessa. Kaksikaistainen tie 40 km/h-rajoituksella pyörä- ja kävelyteineen, puistokäytävineen ja kunnollisine tienylityspaikkoineen parantaisi asuinalueen liikenneturvallisuutta. Puistotie vähentäisi liikennepainetta alueen pienillä poikkikaduilla.
Eri liikkumismuotojen yhteensovittaminen on kestävästi kasvavassa kaupungissa erittäin tärkeää. Kähärin puistotie on osa Kähärin ja Pitkämäen alueen kokonaisvaltaista, turvallista ja sujuvaa liikenneratkaisua.
Sini Ruohonen
Kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen (kok.)
Kirjoitus on julkaistu Turun Sanomissa 31.8.2024
Kähärin puistotie parantaa liikenneturvallisuutta