Jonotukseen on lääke – yrityksiä tarvitaan sote-palvelujen tuottajiksi

Soten haasteena on jonottaminen.  Monet vaivat ja ongelmat kertaantuvat viikkojen odotuksen aikana, onpa kyse sitten sosiaalipuolen asioinnista tai terveyspalveluista. Pahaa tekee myös se, ettei tieto kulje. Tai että, ihmiset joutuvat käymään paikan päällä moneen otteeseen tai asioimaan joka kerta eri ihmisen kanssa.

Yritykset ovat onnistuneet jonojen lyhentämisessä. Tämä johtuu siitä, että liiketoiminnassa on kannustimet saada ihmiset ja asiat kuntoon mahdollisimman sujuvasti. Kun asiakkaalle annetaan vapaus valita palvelun tuottaja, syntyy kilpailua. Silloin asiakaslähtöisyys on valttia.

Yritykset ovat kehityksen moottoreita. It-järjestelmät ovat yrityksillä ketteriä ja asiakasystävällisiä. Ajanvaraus onnistuu näppärästi ja asiakastiedot ovat helposti niin henkilöstön kuin asiakkaan itsensä saatavilla. Digitalisaatiossa yritykset ovat valovuosia julkista sektoria edellä – sotessa tuleekin hyödyntää mahdollisimman paljon markkinoilta löytyvää osaamista.

Asiakaslähtöinen toimintamalli on kustannustehokas. Mitä nopeammin ihminen saadaan hoidon tai palvelun piiriin, sitä vähemmän syntyy kuluja. Jonottamisesta on päästävä, sillä mikään ei tulee yhtä kalliiksi kansanterveydelle – ja myös kansantaloudelle.

 

Sini Ruohonen

Jonotukseen on lääke – yrityksiä tarvitaan sote-palvelujen tuottajiksi
Merkitty: